Vokser raskest av sms aktørene i Norge:
ViaNett med 95 % vekst per 3. kvartal!
I september var ViaNett norges største sms rene distributør av premium sms. Det vil si størst av de selskapene som leverer teknologi og distribuerer underholdning mot sms betaling uten selv å produsere innhold. Selskapet tilbyr sin plattform som basis for andre innholdsleverandører. På tross av en akkumulert vekst på 95 % hittil i år, var selskapet ikke helt fornøyd. En omfattende flytteprosess, investeringer, og en økning av antall ansatte fra 11 til 17, gjorde at veksten ikke ble 3-sifret.

ViaNett-sjef Lars Helland til høyre og teknisk sjef Nils Arne Tvedten, konstaterer at sms veksten fortsetter.
|
Passerte 37 mill kr i omsetning hittil i år.
Omsetningen av sms meldinger, etablering og løpende inntekter knyttet til sms området beløp seg til over 35 mill kr og står for ca 95 % av omsetningen. Øvrige inntekter er knyttet til selskapets standard produkter for administrasjon av nettsider og ehandel. Selskapet har i 3. kvartal bl.a. levert systemer til Rygge Sivile Lufthavn, og har bidratt med system og design til nettsiden Sprintgutta der langrennslandslaget innen sprint profileres.
Over 5 % markedsandel for premium sms i Norge.
Premium sms er meldinger man mottar til sin telefon og som koster fra kr 3 og oppover. Totalt har nå ViaNett gjennom sine mange partnere og kunder, over 5 % av dette markedet i Norge. Det betyr f.eks. at selskapet var større enn TV2 Interactive i september. Flere operatører som f.eks. Ventelo og Network Norway har satt igang egne systemer for å taksere slike meldinger. ViaNett tilbyr tilkobling også til disse for bl.a. 4-sifrete nummer. At nye funksjoner og aktørere kommer, er til fordel for selskaper som ViaNett. Dette gjør det mer interessant for ulike leverandører av innhold å kun fokusere på innholdet og ikke teknologien. "Vi ser en utvikling i retning av spesialisering også blant store aktører i markedet", sier ViaNett-sjef Lars Helland. "Selv med egne it avdelinger i f.eks. store mediehus, tror vi flere vil søke samarbeid med slike som oss i framtiden. Vi har dessuten den fordelen at vi kan tilby slike tjenester i flere land."
Nesten 25 % eksport til 35 land.
Selskapets eksport utgjør nesten 25 % av omsetningen. De siste måneders valutauro berører likevel ikke selskapet i stor grad fordi man kjøper og selger i Euro for det meste. ViaNett har forøvrig kunder i 35 land.
Sikter mot dobling også neste år.
I løpet av de siste månedene har ViaNett gjort betydelige investeringer i infrastruktur og sikkerhet. Blant annet er linjekapasiteten 12-doblet. Selskapet har byttet linjeleverandør og har samtidig anskaffet egne såkalte ip adresser slik at man står fritt ved senere leverandørvalg. "Ip adressene identifiserer nettsider og epost på internett og med slike omfattende endringer har vi nok i en periode ikke klart å fokusere nok på nysalg", sier Helland. ViaNett har samtidig tilpasset seg en større organisasjon ved å dele funksjoner og produktområder på en mer effektiv måte. Neste år planlegges flere ansettelser innen salg.
Ønsker seg mer kapital og flere aksjonærer.
"Vi mener nå at vi har lagt et godt grunnlag for fortsatt vekst gjennom mer effektiv ressursbruk internt", fortsetter Helland. ViaNett vil fortsette å prioritere vekst framfor større overskudd, men det krever også kapital. Selskapet planlegger derfor en ny emisjon for å sikre at man trygt kan satse videre. I fjor høst foretok selskapet en mindre emisjon. Senere har det blitt omsatt noen få aksjer i selskapet. Sist kjente pris pr aksje verdsetter selskapet til ca 75 mill kr.
ViaNett har sin egen løsning på nettsiden der man kan registrere kjøp og salg og bli informert pr sms om aksjer som registreres.
|
3. kv 2007 |
3. kv 2006 |
% |
Per 3. kv 07 |
Per 3. kv 06 |
% |
Omsetning |
13 232 |
7 495 |
77 % |
37 260 |
19 123 |
95 % |
Driftsresultat |
- 461 |
- 5 |
|
49 |
334 |
|
Res. f. skatt |
- 347 |
12 |
|
177 |
276 |
|
Alle tall i hele tusen NOK.
Skriv ut artikkelen